Войцех Місьонг: Потрібно сказати прямо - це неповне самоврядування
Днями відбувся організований Фондом міжнародної солідарності черговий візит польської консультативної групи, яка уже півтора року допомагає нашому уряду втілювати в життя реформу децентралізації. Серед експертів людина, яка свого часу реалізовувала легендарний План Бальцеровича, створювала та запускала реформу самоврядування в Польщі, — Войцех МІСЬОНГ.
  З 2014 р. експерт допомагає Україні реформувати наше місцеве самоврядування. І, попри те, що реформа вже розпочалася й навіть демонструє певні проміжні успіхи, польський експерт зазначає, що чимало дуже важливих моментів його українські колеги й досі не беруть до уваги — немає чіткого поділу повноважень, немає системи контролю, не вирішене питання із субвенціями.

То чого ж бракує поки що українському самоврядуванню, на думку польського експерта?

- У Польщі з 1990-го по 2001 р. люди вибирали раду, а вона, у свою чергу, обирала голову виконавчого апарату. З 2001 р. люди вибирають і раду, і голову виконавчого органу. Причому й у гмінах (найменша адміністративна одиниця Польщі), і в повітах (середня адмінодиниця) всі суспільні завдання та адміністрування на сьогодні виконуються самоврядуванням. Підпорядкованого центральній владі штатного апарату там немає. Тільки у воєводствах паралельно існують одиниці самоврядування та воєвода як представник центральної влади. Але права маршала, голови самоврядування у воєводстві, все одно набагато ширші, ніж воєводи. Прагнути потрібно такої системи, в якій у кожній одиниці самоврядування є власний виконавчий апарат, що виконує функції, покладені на нього жителями цієї громади. — Але ж ви обізнані з проміжними результатами реформи?

Чітке визначення тих обов'язків, які покладатимуться на місцеву владу, — основа правильної фіскальної децентралізації. Нині важко сказати, чи є створена українським урядом модель вдалою, адже чіткого розподілу завдань досі немає. Засмучу вас. Такі зміни не відбуваються швидко. У Польщі ми перші кроки до реформування почали робити ще в грудні 1989 р. Тоді було розроблено об'ємний пакет законів, які стосувалися реформування всієї держави, у тому числі й децентралізації. Після того, як був прийнятий закон про одиниці самоврядування, ми розробили закон, який розподіляє суспільні завдання між ними й Кабінетом міністрів. Це рішення було принциповим для всієї реформи. Чітко розподіливши повноваження між центральною та місцевою владою, ми створили основу для побудови фінансової системи. Створення фінансової системи без визначення конкретних статей фінансування безглузде.

На жаль, в Україні вийшло саме так. І це — одна з основних проблем вашої реформи децентралізації. Справді, роботу над створенням фінансової системи виконано неабияку, створено чимало проектів, рішень, навіть більше, ніж потрібно, але основних кроків ще не зроблено — не створено структури органів виконавчої влади в одиницях самоврядування та не розподілено завдань. Поки цього не буде, зрозуміти, як запрацює вся система на місцях, неможливо.

Детальніше

Інф.: gazeta.dt.ua

Коментарі

 

Додати коментар

Захисний код
Оновити