Як вижив фриланс під час війни та як змінився Freelancehunt — про це та багато іншого розповідає засновник сервісу Олег Топчій.Через війну багатьом компаніям довелося у кращому разі швидко змінити стратегію розвитку, у гіршому — остаточно перестати працювати.

«План на випадок початку війни було виконано на 50%»

— Чи готувалися ви до початку війни?
— Готувалися. Було відчуття, що всі наші побоювання можуть будь-якої миті стати реальністю. Тому ми заздалегідь продумали план, у якому розписали ключові моменти:

  • як ми взаємодіятимемо з командою;
  • як займатимемося документообігом і що робитимемо з документами компанії;
  • що робитимемо, якщо впаде українська банківська система, тощо.

Цей план враховував найсприятливіший і найгірший сценарій, який на той момент ми могли собі уявити. Але правда в тому, що 24 лютого життя перевернулося з ніг на голову, і в цей документ ми заглянули у кращому разі 28 числа, зараз навіть не згадаю. За підсумками ми виконали план десь на 50%.

— Оскільки реальність виявилася ще гіршою чи кращою?
— Оскільки реальність виявилася взагалі іншою. Багато питань ми вирішували за фактом. Відповідальний з команди о 6-й ранку вже був в офісі й забрав звідти документи, ми з операційним директором починали займатися глобальними питаннями — зв'язок з командою, фінансування тощо. Одразу ж створили виділений канал у Slack для обговорення кризового планування. Одночасно все стало інакше: складніше та страшніше.

Як Freelancehunt зустрів перші дні війни

Як і багато хто — місцями незрозуміло, складно й у певній дезорієнтації. Неможливо було прогнозувати навіть завтрашній день, тож діяли в режимі «тут і зараз». Безумовно, була допомога ЗСУ, деякі члени команди за власним бажанням почали паралельно волонтерити — це підтримувалося.

Наша позиція з перших днів війни була чіткою — і в тактичних, і в стратегічних планах Росія взагалі перестала існувати. Ми зосередили наш фокус на українському та європейському ринках.

Допомагало ще й те, що ми, у принципі, працюємо віддалено понад 15 років, проблеми переходу з офлайну в онлайн не було. Усі процеси налагоджені, нам не потрібно було щось змінювати. Зрозуміло, війна вплинула на доступ до інтернету та моральний стан команди.

«Більшість співробітників перевели на часткову зайнятість…»

Ми одразу зрозуміли, що нам треба зробити якісь дії, щоб наш корабель не потонув, а залишився на плаву, попри бурю та шторм. Скільки це триватиме і до яких наслідків призведе, було дуже складно передбачити. Ми вирішили скоротити робочий час більшості співробітників і завдяки цьому максимально зберегти команду. Наприклад, якщо певний спеціаліст працював 8 годин, то тепер це було 4-6 годин.

На щастя, вже на початку літа вдалося повернути команду до колишнього формату роботи, тобто на повну зайнятість. Такий підхід дозволив уникнути скорочень.

«Багато сервісів надали як підтримку пільговий період на кілька місяців чи навіть рік»

Freelancehunt — команда, яка працює повністю у віддаленому форматі, тому без сторонніх сервісів та програм не обійтися. Було приємно те, що багато хто нас підтримав. Дехто дав змогу заморозити платежі, а дехто надав пільговий період: хтось на місяць-два, інші на цілий рік.

Не всі мали можливість так підтримати, тому деякі надали знижку. Ще більше в листах у відповідь висловлювали підтримку. Це теж дуже допомагало — ми розуміли, що багато хто у світі підтримує Україну. Наприклад, співробітник одного з румунських сервісів запропонував надати тимчасове житло комусь із команди.

«Довелося тимчасово відмовитися від бенефітів»

Ми не зменшили зарплати співробітникам, тобто скільки людина отримувала за певний час роботи, стільки продовжувала отримувати й з початком війни. Але одним зі способів економії стали бенефіти — програма винагороди команди. Ми тимчасово відмовилися від неї, але вже влітку повернули.

Якщо підсумувати, зберегти бізнес і команду нам допомогли:

  • швидка та чітка розстановка пріоритетів;
  • оперативне планування: обговорення у реальному часі та регулярні наради кризової команди;
  • підтримка команди та розуміння того, що ми всі люди, які зіткнулися з кризовою ситуацією, схожої до якої раніше не було;
  • тимчасове зменшення робочих годин і бенефітів, щоб швидше відновитися та максимально зберегти команду.

«Наша робота допомагала жителям України заробляти»

Окрім якихось ключових дій нас надихала соціальна місія. Фриланс на якийсь час став практично єдиним способом заробітку. Багато компаній закрилися, люди залишилися без роботи. Маючи базові навики в якійсь одній спеціальності, можна прийти на фриланс і заробити хоча б на стандартні потреби.

Ми чітко розуміли, якщо зараз здамося або дамо волю паніці, то наші користувачі втратять єдину для когось можливість заробляти. І це питання не просто про заробіток, це історія більше про їжу, житло, можливість переїхати у безпечне місце.

Коли ми переконалися, що всі співробітники в безпеці та розпочали роботу, у команди з'явилася єдина місія на найближчий час — забезпечити якнайбільше українців частковою чи повною зайнятістю, дати можливість працювати, попри війну. У кожного в команді було чітке розуміння, що їхня робота дуже важлива для виконання цієї місії.

«Дезорієнтованість багатьох співробітників, нерозуміння, що буде завтра, — найбільші труднощі, з якими зіткнулися»

Війна — нескінченний потік нових викликів та труднощів. Один з них — дезорієнтованість багатьох співробітників та повне нерозуміння, що буде завтра (або навіть сьогодні ввечері). Нашим team lead потрібно було самим одночасно зібратися і взяти себе в руки, водночас продовжувати підтримувати своїх співробітників.

Наш головний девіз — не чекати на повернення того, як ми працювали до 24 лютого. І хоча після початку війни не завжди було розуміння, як саме працювати, але ми достеменно знали, що так, як раніше, вже не буде.

Працювали «тут і зараз»

Якщо раніше ми завжди працювали із чітко прописаними цілями на квартал уперед, то з початком війни це стало неможливо. Почали працювати за іншою стратегією: з'явилася ідея — реалізували — оцінили результат — зробили висновки. Ми постійно пробували щось нове. Не боялися робити помилки. До формату квартальних цілей ми повернулися лише на початку літа.

«Сумнівалися у банківській системі…»

Ще одна проблема — нерозуміння того, чи витримає наша банківська система цю турбулентність. Якби вона не витримала, то фактично ми залишилися б віч-на-віч з класним продуктом і командою без фінансування.

Ми зробили ставку на те, що фінансова система України витримає, і не помилилися, бо вона стабільно працювала з рідкісними перебоями у великих банках — це теж дуже мотивувало, бо складніший виклик для банківської системи уявити складно.

«Хронологія подій, або як ми відповідали на виклики»

1. У перші ж дні ми відмовилися від співпраці з фрилансерами та замовниками з РФ та РБ. Частка проєктів із цих країн становила приблизно 23%, а фрилансерів — 22%. Розробка та продуктова команда активно працювали над впровадженням заборони на роботу, а маркетингова команда розпочала пошук джерел замовлень для відновлення ринку.

2. Приблизно в середині березня ми зробили перший зріз і вийшли в 9 ЗМІ з публічною комунікацією, в якій розповіли про стан ринку фрилансу на 17 березня:

  • 74% фрилансерів активні та готові виконувати завдання.
  • Потік проєктів від замовників з України відновився на 46%, враховуючи падіння в перші дні на 90-95%.
  • Падіння активності від замовників із США, Канади, Європи та інших країн, крім РФ та РБ, становило всього 12-18%.

На той момент ми побачили, що ринок в Україні відновлюється, попри повномасштабну війну, ставка на замовників з інших країн світу також спрацювала. Для нас це був один з найпріоритетніших каналів. І найголовніше, ми публічно говорили про стан ринку та показували, куди він рухається. Сподіваємося, що багатьом це допомогло йти вперед разом з нами, знаючи, що в кінці тунелю є світло.

3. У другій половині квітня провели чергове дослідження, щоб допомогти замовникам зрозуміти, що замовляють на фрилансі, у що бізнес інвестує, що намагається робити та який стан справ загалом. У дослідженні поділилися інформацією про найпопулярніші категорії, в яких роблять замовлення і куди готові інвестувати. У той момент, на основі отриманих даних, ми вже побачили, що активність фрилансерів зросла до рівня 96-98%, а замовники продовжували нарощувати оберти:

  • У березні середній чек на сервісі серед українських замовників знизився на 8%, а серед закордонних — залишився на тому самому рівні.
  • У середині квітня Freelancehunt підійшов до позначки 66% довоєнного рівня за кількістю проєктів від українських замовників.
  • Іноземні замовники зараз публікують на 10-12% більше проєктів, ніж до війни.

У той момент уже розуміли, що ринок активно відновлюється і ми можемо виступати для українського бізнесу помічником у його відновленні та розвитку на нових ринках. Світ готовий підтримувати українських фрилансерів та давати їм роботу, а для десятків тисяч фрилансерів ми виступали джерелом доходу, дуже часто навіть єдиним.

4. У травні та червні проаналізували наші кроки, тести та змогли повернутися до квартального планування. Чітко для себе визначили цілі та завдання. У третьому кварталі ми хотіли повернутися до показників попереднього року. Один з прогнозів полягав у тому, що ринок не просяде влітку, як завжди, оскільки в країні війна і багато хто замість відпочинку шукатиме можливості для відновлення та розвитку бізнесу. Активно продовжили комунікувати із зовнішньою та внутрішньою аудиторіями.

5. Влітку кількість закритих проєктів та Сейфів від замовників з України зросла на 30%, порівнюючи з минулим роком, і ми змогли досягти мети з відновлення показників попереднього року.

Восени ринок фрилансу в Україні продовжив зростати. Також варто зазначити трансформацію самого ринку. Він став якіснішим, всі начебто подорослішали й почали продуктивно працювати. Це видно з підвищення конверсії з опублікованих завдань у виконані. Замовники приходять на сервіс уже з конкретними завданнями, а фрилансери через високу конкуренцію пропонують оптимальні рішення та ціни.

«Наші показники під час війни стали кращими, ніж до неї»

Попри всі труднощі, вже влітку ми змогли вийти на кращі показники, ніж до війни. Звичайно, цілком логічне питання — завдяки чому? Спрацювала комбінація різних ідей та дій — щось більше, щось менше, щось взагалі ніяк.

Що дало найкращі результати:

  • чітка та блискавична публічна позиція компанії щодо війни;
  • попередньо підготовлений кризовий план та оперативне планування;
  • фокус на збереженні та підтримці команди;
  • експерименти з рекламними кампаніями в Google та Facebook;
  • робота із зовнішньою аудиторією через PR;
  • зміна стратегії у SMM;
  • реактивація старих замовників та залучення нових.

Насамперед почали робити те, що не робили ніколи. Старе вже не працювало, напрацьованого нового не було. Тому ми крокували навпомацки: десь успішно, десь не дуже, але в жодному разі не боялися помилятися.

Узагальнюючи все сказане вище, ми дійшли висновків:

  • Активність фрилансерів відновилася набагато швидше, оскільки фриланс дає можливість працювати з будь-якої точки світу, де є інтернет та електрика. Багатьом потрібні були гроші на сім'ю та допомогу армії.
  • Великого просідання серед замовників зі світу не було, у середині квітня попит на послуги фрилансерів уже перевищував значення минулого року. Багато хто у світі хотів допомогти Україні та з радістю користувався послугами наших фрилансерів.
  • Попит на послуги фрилансерів в Україні зростав, і вже на початку літа він був вищим, ніж за аналогічний період минулого року. Популярність фрилансу серед бізнесу зростає, оскільки тут можна знайти спеціаліста для виконання будь-якої роботи на проєктній основі, а формат співпраці зручний та безпечний.

Freelancehunt у Європі

Основний виклик для нашої компанії зараз — вихід на європейські ринки. З початку літа ми активно працюємо над тим, щоб підготувати платформу та бізнес загалом до цього кроку. Невеликий спойлер: можливо, вже незабаром користувачі отримають весь набір платіжних опцій, який є на міжнародних біржах. Одна маленька відмінність — взаємодія на звичній платформі та тією мовою, яка вам зрозуміла.

Інф.: Freelancehunt

Коментарі

 

Додати коментар

Захисний код
Оновити