Two-Faced Janus of Ukrainian Democracy
Oles GRYB, public figure, for The Will of the People
Сучасна влада разом з різнокаліберними угодовцями так охоче підтримує «нейтральне» свято «Злуки», щоб уникати гострих питань історії і сьогодення, а українське угодовство, «щоб чогось не трапилось», мовчить про велику подію - про єдиний законний Акт проголошення незалежності України від 1918 року - на радість Януковичу і компанії.
Крутиться наш демократичний український дволикий Янус з такою швидкістю, що два його обличчя мерехтять, так неначе їх безліч, зливаючись у тій круговерті в одну личину безпринципності.
У тоталітарних, терористичних державах лицемірне перебріхування фактів стало офіційним провідником політики, де люди мусили приставати до владної «конвенціональної брехні»/ І.Франко/ під страхом репресій і убивств, але у країнах, які розкували пута мовчання, дволикість іноді набирає цілком добровільних форм самообману, набагато небезпечнішого за лицемірство з примусу, особливо, якщо за діло беруться державні структури, а їм допомагають знані «князьки від демократії», сиріч, балакуни.
Маючи два обличчя і, хто його знає, можливо, і два язики, старий Янус міг дуже просто вирішувати людські справи, хіба що українські йому б далися взнаки: держава має два Акти проголошення незалежності – перший від 1918 року 1У Універсалом Центральної ради, і другий – від 24 серпня 1991 –го - заходами Української Радянської Соціалістичної Республіки /УРСР/, а поміж них затесався ще й Акт від 1990 року, - теж за авторством соціалістичної республіки Україна, - про державний суверенітет в межах «Союзу» - такої собі «держави в державі».
Чи вистачило б Янусові двох облич, візьмись він до вирішення наших проблем? Цікаво, що робило його одне обличчя, коли друге червоніло від сорому? Але для українських політиків проблем із соромом не було: на червоному обличчі – личини комунізму - сором не міг проступити, бо червоне на червоному дорівнювало червоному. Важче було другому – синьому з жовтим відтінком. Воно в критичних моментах просто відверталось, тобто показувало потилицю, бо їх, напевно, теж було дві, робило вигляд, що Акту про незалежність Української Народньої Республіки майже не було. «Майже» - це так, як у гоголівському «Ревізорі» відповідає офіціант на запит Хлєстакова :«Воно то є, але – нема»…
Ось до геніальності просте рішення!А якщо ще й постаратись – поменше розводитись про давно забутий 1918 рік - то і так зійде! Правда, червоне набрякле обличчя українського демократичного Януса знай собі раз по раз бухкало: «Он нє кончался нікогда - Октябрь 17 года!», а друге – двоколірне – знай собі приспівувало: «Гоп, куме, не журися, сюди туди повернися!» і оголошувало будь які свята, щоб тільки з під них не проступив на світ божий 1У Універсал. Це і є «толерантна злагода».
Що змушує український загал так охоче іти назустріч намірам як влади, так і певним демократичним провідникам у організованому замовчуванні проголошеної незалежності України від 1918 року? І засобом замовчування стало, - що дивовижно! - гучне святкування з’єднання 1919 року двох республік – Української Народньої Республіки /УНР/ і Західньоукраїнської / ЗУНР/. Намір простий і зрозумілий - хто ж буде заперечувати проти злуки розірваних частин України, що у кривавій боротьбі захищала проголошену незалежність? Якщо ви висловлюєте якийсь сумнів щодо свята Злуки - то ви явно не патріот! І тільки приперті до стіни історичними доказами, - пріорітететом відзначення 1У Універсалу, - «інтегральні патріоти» змушені видавлювати із себе визнання: «безумовно, бо без проголошення незалежності не було б чого з’єднувати». Спасибі і на тому, а тим часом за гучними солоспівами від мікрофонів залишається замовчуване питання окупації УНР московсько – більшовицьким військом, що затягнулось на 73 роки, убивство її провідників, організація грабунку селян і робітників, силуване включення загарбаної України до складу «Союзу», створеного багнетами комуністів; оспівування «великої вітчизняної війни», яка такою не була для окупованої України; намагання реставрації колоніальних порядків, а головне – узаконення незаконного акту окупаційної структури – Верховної ради УРСР – проголошення «наново» вже проголошеної і розп’ятої московським загарбником незалежності від 1918 року Центральною радою, яку обпльовували 73 роки, кидали до в’язниць і карали смертю її послідовників.
Ось тому сучасна влада разом з різнокаліберними угодовцями так охоче підтримує «нейтральне» свято «Злуки», щоб уникати гострих питань історії і сьогодення, а українське угодовство, «щоб чогось не трапилось», мовчить про велику подію - про єдиний законний Акт проголошення незалежності України від 1918 року - на радість Януковичу і компанії.
А тепер невелика «поправка» : Велика злука була проголошена у січні 1919 року, а …чи дозволить хто вимовити? чи не почервоніє і собі наше національне обличчя? …а скасована вже в грудні того ж року, тобто, через шість місяців. Але що нам до того? Патріотизм вищий за істину.
Крутиться наш демократичний український дволикий Янус з такою швидкістю, що два його обличчя мерехтять, так неначе їх безліч, зливаючись у тій круговерті в одну личину безпринципності.
Чи стане українській демократії снаги зупинити ті хитромудрі оберти і визнати, що символ з’єднання розірваної України – Злука - залишається тільки тоді, коли він визнається другим після проголошення незалежності від 1918 року, бо якщо незалежність проголошується більше, ніж один раз, значить котрась з них фальшива, або потрапила до рук ворога.
І все – таки «дволикий Янус» як символ лицемірства і крутійства - вигадка і тенденційне трактування історії древнього Риму: божество Янус уособлювало собою плин часу і символізувало початок певних обнадійливих заходів, своєрідні відчинені двері у майбутнє, а його два обличчя – одне старе, звернене у минуле – стояло на сторожі здобутого, - а молоде, обернене в інший бік, пильно вдивлялось у прийдешнє, бо минулі покоління розуміли нерозривний зв’язок того, що відбулось, і того, що буде.
Олесь Гриб З глибин античного світу до нас дійшло зображення древньоримського божества – дволикого Януса, два обличчя якого дивилися в різні боки. От з тих напівзабутих часів і повелося визначення лицемірства іменем бога з двома обличчями, який дозволяв, як твердили знавці, мати два різні погляди на одне і теж явище, а, простіше кажучи, бути лицеміром і крутієм в залежності від обставин. Оскільки, з розвитком суспільства потреба в безпринципності не слабне, дух древнього Януса виявляється на диво живучим, а його «принцип безпринципності» стає у пригоді політикам.
Сучасна влада разом з різнокаліберними угодовцями так охоче підтримує «нейтральне» свято «Злуки», щоб уникати гострих питань історії і сьогодення, а українське угодовство, «щоб чогось не трапилось», мовчить про велику подію - про єдиний законний Акт проголошення незалежності України від 1918 року - на радість Януковичу і компанії.
Крутиться наш демократичний український дволикий Янус з такою швидкістю, що два його обличчя мерехтять, так неначе їх безліч, зливаючись у тій круговерті в одну личину безпринципності.
У тоталітарних, терористичних державах лицемірне перебріхування фактів стало офіційним провідником політики, де люди мусили приставати до владної «конвенціональної брехні»/ І.Франко/ під страхом репресій і убивств, але у країнах, які розкували пута мовчання, дволикість іноді набирає цілком добровільних форм самообману, набагато небезпечнішого за лицемірство з примусу, особливо, якщо за діло беруться державні структури, а їм допомагають знані «князьки від демократії», сиріч, балакуни.
Маючи два обличчя і, хто його знає, можливо, і два язики, старий Янус міг дуже просто вирішувати людські справи, хіба що українські йому б далися взнаки: держава має два Акти проголошення незалежності – перший від 1918 року 1У Універсалом Центральної ради, і другий – від 24 серпня 1991 –го - заходами Української Радянської Соціалістичної Республіки /УРСР/, а поміж них затесався ще й Акт від 1990 року, - теж за авторством соціалістичної республіки Україна, - про державний суверенітет в межах «Союзу» - такої собі «держави в державі».
Чи вистачило б Янусові двох облич, візьмись він до вирішення наших проблем? Цікаво, що робило його одне обличчя, коли друге червоніло від сорому? Але для українських політиків проблем із соромом не було: на червоному обличчі – личини комунізму - сором не міг проступити, бо червоне на червоному дорівнювало червоному. Важче було другому – синьому з жовтим відтінком. Воно в критичних моментах просто відверталось, тобто показувало потилицю, бо їх, напевно, теж було дві, робило вигляд, що Акту про незалежність Української Народньої Республіки майже не було. «Майже» - це так, як у гоголівському «Ревізорі» відповідає офіціант на запит Хлєстакова :«Воно то є, але – нема»…
Ось до геніальності просте рішення!А якщо ще й постаратись – поменше розводитись про давно забутий 1918 рік - то і так зійде! Правда, червоне набрякле обличчя українського демократичного Януса знай собі раз по раз бухкало: «Он нє кончался нікогда - Октябрь 17 года!», а друге – двоколірне – знай собі приспівувало: «Гоп, куме, не журися, сюди туди повернися!» і оголошувало будь які свята, щоб тільки з під них не проступив на світ божий 1У Універсал. Це і є «толерантна злагода».
Що змушує український загал так охоче іти назустріч намірам як влади, так і певним демократичним провідникам у організованому замовчуванні проголошеної незалежності України від 1918 року? І засобом замовчування стало, - що дивовижно! - гучне святкування з’єднання 1919 року двох республік – Української Народньої Республіки /УНР/ і Західньоукраїнської / ЗУНР/. Намір простий і зрозумілий - хто ж буде заперечувати проти злуки розірваних частин України, що у кривавій боротьбі захищала проголошену незалежність? Якщо ви висловлюєте якийсь сумнів щодо свята Злуки - то ви явно не патріот! І тільки приперті до стіни історичними доказами, - пріорітететом відзначення 1У Універсалу, - «інтегральні патріоти» змушені видавлювати із себе визнання: «безумовно, бо без проголошення незалежності не було б чого з’єднувати». Спасибі і на тому, а тим часом за гучними солоспівами від мікрофонів залишається замовчуване питання окупації УНР московсько – більшовицьким військом, що затягнулось на 73 роки, убивство її провідників, організація грабунку селян і робітників, силуване включення загарбаної України до складу «Союзу», створеного багнетами комуністів; оспівування «великої вітчизняної війни», яка такою не була для окупованої України; намагання реставрації колоніальних порядків, а головне – узаконення незаконного акту окупаційної структури – Верховної ради УРСР – проголошення «наново» вже проголошеної і розп’ятої московським загарбником незалежності від 1918 року Центральною радою, яку обпльовували 73 роки, кидали до в’язниць і карали смертю її послідовників.
Ось тому сучасна влада разом з різнокаліберними угодовцями так охоче підтримує «нейтральне» свято «Злуки», щоб уникати гострих питань історії і сьогодення, а українське угодовство, «щоб чогось не трапилось», мовчить про велику подію - про єдиний законний Акт проголошення незалежності України від 1918 року - на радість Януковичу і компанії.
А тепер невелика «поправка» : Велика злука була проголошена у січні 1919 року, а …чи дозволить хто вимовити? чи не почервоніє і собі наше національне обличчя? …а скасована вже в грудні того ж року, тобто, через шість місяців. Але що нам до того? Патріотизм вищий за істину.
Крутиться наш демократичний український дволикий Янус з такою швидкістю, що два його обличчя мерехтять, так неначе їх безліч, зливаючись у тій круговерті в одну личину безпринципності.
Чи стане українській демократії снаги зупинити ті хитромудрі оберти і визнати, що символ з’єднання розірваної України – Злука - залишається тільки тоді, коли він визнається другим після проголошення незалежності від 1918 року, бо якщо незалежність проголошується більше, ніж один раз, значить котрась з них фальшива, або потрапила до рук ворога.
І все – таки «дволикий Янус» як символ лицемірства і крутійства - вигадка і тенденційне трактування історії древнього Риму: божество Янус уособлювало собою плин часу і символізувало початок певних обнадійливих заходів, своєрідні відчинені двері у майбутнє, а його два обличчя – одне старе, звернене у минуле – стояло на сторожі здобутого, - а молоде, обернене в інший бік, пильно вдивлялось у прийдешнє, бо минулі покоління розуміли нерозривний зв’язок того, що відбулось, і того, що буде.
Олесь Гриб З глибин античного світу до нас дійшло зображення древньоримського божества – дволикого Януса, два обличчя якого дивилися в різні боки. От з тих напівзабутих часів і повелося визначення лицемірства іменем бога з двома обличчями, який дозволяв, як твердили знавці, мати два різні погляди на одне і теж явище, а, простіше кажучи, бути лицеміром і крутієм в залежності від обставин. Оскільки, з розвитком суспільства потреба в безпринципності не слабне, дух древнього Януса виявляється на диво живучим, а його «принцип безпринципності» стає у пригоді політикам.
Коментарі