Мільйони людей у ​​всьому світі знають, що незабаром – 29 листопада – настане Чорна п’ятниця, незалежно від того, чи збираються вони витрачати під час неї гроші.
Вітрини магазинів і електронні скриньки рясніють закликами "Купи зараз!", "Не пропустіть!" та "Пропозиції скоро закінчаться!".
Період, протягом якого магазини тимчасово знижують ціни, щоб спонукати покупців витратити побільше грошей, давно перетворився з американської традиції на глобальне явище.
Навіть в Україні "чорна п'ятниця" - це часто цілий тиждень перед самою п'ятницею. Звісно, після великого вторгнення Росії масштаби продажів суттєво зменшились.

Але чому Чорна п’ятниця стала однією з найжвавіших дат року для покупок - і чому це не завжди гарна новина для споживачів?
Коли Чорна п'ятниця і звідки вона походить

Походження цього терміну не має нічого спільного з шопінгом: першою згадкою про Чорну п’ятницю була фінансова криза 1869 року, спровокована різким падінням цін на золото.
Покупці можуть занадто захопитися пропозиціями

У середині 20-го століття вона означала відсутність американських працівників на робочому місці після свят.

Поліція у Філадельфії також називала "чорною п’ятницею" величезні затори у місті, спричинені покупцями.

У 1980-х роках роздрібні торговці надали цьому терміну більш позитивне значення - так стали називати дату, коли вони починали отримувати прибуток, тобто, в бухгалтерських термінах, коли їхні фінанси змінювалися з червоного на чорний.

Потім це словосполучення стало синонімом величезних знижок і натовпів покупців у США.

Нещодавно за аналогією з Чорною п'ятницею також придумали кіберпонеділок - день для популяризації онлайн-покупок у перший день наступного тижня.

Відтоді Чорна п’ятниця поширилася в інших країнах по всьому світу - переважно щодо покупок в інтернеті.
Наскільки поширена Чорна п'ятниця

Дослідження американської компанії Salesforce, що займається програмним забезпеченням, підрахувало, що споживачі у всьому світі протягом періоду розпродажів у 2023 році витратили 70,9 мільярдів доларів лише в інтернеті – на 8% більше, ніж у 2022 році.

У Великій Британії, де перший великий розпродаж у Чорну п’ятницю пройшов лише у 2010 році, він затьмарив історичну традицію розпродажів до Дня подарунків, які починаються перед Різдвом.

Згідно з даними консалтингової компанії PwC, на Чорну п'ятницю цьогоріч споживачі витратять майже 9 мільярдів доларів.
День холостяків (11 листопада)

В Африці постачальник послуг онлайн-платежів PayU повідомив, що кількість транзакцій, оброблених лише за один день – 24 листопада 2023 року – на 83% перевищила звичайний щоденний обсяг у Нігерії, Південній Африці та Кенії.

PayU також повідомив, що в Аргентині, попри тривалу фінансову кризу, під час Чорної п’ятниці минулого року зареєстрували зростання транзакцій електронної комерції на 104%.

Однак Чорна п’ятниця – не єдиний день великого глобального шопінгу в листопаді.

Французькі покупці готуються до своєї Friday Fou (Божевільної п’ятниці).

У Китаї є своя головна торгова подія - День холостяків, розпродажі з приводу якого тривають кілька тижнів і завершуються кульмінацією 11 листопада.

Мексиканці мають El Buen Fin de Semana - гарні вихідні у перекладі з іспанської - до дня національного свята 20 листопада.

А на Близькому Сході Чорна п’ятниця відома як Біла п’ятниця з релігійних причин, оскільки п’ятниця вважається священною в ісламі.
Чи справді Чорна п’ятниця дає найкращі пропозиції

Відповідь на це питання не проста.

Британії дослідження групи споживачів Which? у 2022 році показало, що лише кожна сьома пропозиція у Чорну п’ятницю пропонувала реальну знижку, і що переважна більшість цін протягом попередніх шести місяців були нижчими або такими самими.
Чорна п'ятниця в Японії

Однак MoneySavingExpert, провідний споживчий вебсайт, проаналізував 50 популярних пошукових запитів щодо продуктів - переважно технологічних - у 2023 році, і виявив, що 35 із них у Чорну п’ятницю були дешевшими, ніж перед Різдвом, 19 грудня.

У Бразилії з'явилася практика так званого "Чорного шахрайства" - коли магазини за кілька днів до Чорної п’ятниці підвищували ціни, щоб потім запропонувати знижку.

Тож покупців, які шукають вигідні пропозиції, попереджають бути пильними.

За даними аналізу банку Lloyds, кількість шахрайств у Чорну п’ятницю зросла на третину, причому більшість із них пов’язана з покупками одягу.

Банк заявив, що у 2021 році у Британії під час Чорної п’ятниці та Кіберпонеділка кількість шахрайства зросла на 29%.
Як робити покупки розумно та уникати шахрайства

Під час Чорної п’ятниці поширені імпульсивні покупки – у Великій Британії аналітики роздрібної торгівлі жартома називають 3 грудня "четвергом повернення", оскільки в цей день повертають більше товарів, ніж в будь-який інший день року, згідно з інформацією торгового органу електронної комерції IMRG.

Групи захисту прав споживачів попереджають, що такі розпродажі ускладнюють людям контроль над своїми витратами.
Імпульсивні покупки дуже поширені під час Чорної п’ятниці


"Це ще складніше в інтернеті, де роздрібним торговцям набагато легше застосовувати тактику тиску на споживачів", - розповів BBC Браян Семпл, речник лондонської благодійної організації Money and Mental Health Policy Institute.

Загальна порада полягає в тому, щоб двічі подумати, перш ніж клацати мишею на кнопку "Купити" або відкривати свої гаманці.

Але експерти також рекомендують кілька базових речей:

    не панікуйте та не поспішайте з покупками;
    шукайте пропозиції самостійно - і порівнюйте ціни;
    уникайте покупок на незнайомих вебсайтах - якщо ціна надто хороша, щоб бути правдою, то, можливо, так і є;
    порадьтеся з іншими;
    шукайте відгуки на перевірених вебсайтах;
    використовуйте кредитну картку, оскільки вона зазвичай пропонує додатковий захист, якщо виникнуть проблеми, і переконайтеся, що всі платежі здійснюються через платформу, яку ви використовуєте.

Інф.: BBC

Коментарі

 

Add comment

Security code
Refresh