Як крок за кроком приватний монополіст нищить державного монополіста, заробляючи на наших збитках
Компанії з орбіти олігарха Ріната Ахметова за останні п’ять років отримали перемогу в тендерах "Укрзалізниці" на загальну суму понад 7 млрд грн.
Найчастіше ці компанії конкурують одна з одною, а передумови для монопольного становища продукції "Метінвесту" створила сама залізниця (див. рис. 1).

Торги без торгу

Одна з найважливіших категорій товарів, які закуповує «Укрзалізниця», — рейки. Щороку сотні кілометрів колій потребують ремонту, а це сотні мільйонів гривень. Формально ці тендери відбуваються за конкурентними процедурами. Фактично конкуренція в них існує тільки на папері.

Поглянемо на один із тендерів на 670 млн грн. У тендері лише два учасники: ТОВ «Метінвест-СМЦ» і ТОВ «Сота Україна». Обидва надали документи, що є офіційними дилерами ПАТ «МК «Азовсталь». До того ж учасники завантажили свої пропозиції з різницею менш як година.

Зміст дилерських листів свідчить про те, що «Метінвест-СМЦ» і «Сота Україна» уповноважені реалізовувати продукцію «Азовсталі». Але є один важливий момент: «Азовсталь» і «Метінвест-СМЦ» входять до єдиного холдингу «Метінвест», кінцевим бенефіціаром якого є Рінат Ахметов.

Повірити в те, що «Метінвест-СМЦ» насправді конкурує в тендері з дилером «Метінвесту», а учасники випадково подали майже однакові документи та майже в однаковий час, дуже складно.

Інший тендер на 1,5 млрд грн «Метінвест-СМЦ» розігрує з іншим дилером «Метінвесту» — ТОВ «Металоцентри Комерс». А найчастіше конкурентом «Метінвест-СМЦ» виступає «МД Груп» (розіграли разом 112 тендерів).

Атака клонів

ТОВ «Сота Україна» було створене 2017 року. І фірма почала перемагати в тендерах у перший же місяць після свого заснування, реалізовуючи «Укрзалізниці» метінвестівський металопрокат.

Офіційним власником компанії записано латвійський «Сота-Онлайн Холдинг». Це ІТ-компанія, яка нічого спільного з металопрокатом не має. Через рік після створення «Соти» журналісти намагалися зв’язатися з власником і перевірити адресу компанії, але жодних слідів не знайшли. Латвійські власники виявилися необізнаними про свій український бізнес, а за місцем реєстрації компанія навіть не мала договору оренди.

Тобто «Сота Україна» — класична віртуальна «прокладка», через яку переганяють гроші. Загалом вона уклала контрактів із залізницею на 1,5 млрд грн. І вона не перша, хто реалізовує продукцію Ахметова залізничникам.

До неї прокат «Метінвесту» на УЗ постачало ТОВ «УТМК». Цю компанію було зареєстровано по вулиці Зоологічній (Київ), 4А, у квартирі 139. У цій квартирі зареєстровано близько 1120 компаній. За рівнем концентрації фірм на квадратний метр ця квартира дасть фору Нью-Йоркській біржі. Тобто це теж фірма з віртуальним офісом, яку складно знайти і встановити, хто за нею стоїть.

Зазвичай такі компанії використовуються для виведення коштів через конвертаційні центри, коли через компанію проганяють сотні мільйонів гривень, а частина цих коштів осідає і переводиться в готівку. Таким чином виробнику не треба показувати шалені прибутки, а переведені в готівку кошти можуть піти на відкати.

Кінцевим власником «УТМК» до 2020 року був теж латвієць Губскіс Павелс. Останній пов’язаний із сейшельськими офшорами, які мали стосунок до «Керченського металургійного комплексу» і «Лемтранс Лімітед» Р.Ахметова.

Пізніше «УТМК» переписали на Фірдавса Юнусчоновича Рахімова, який значиться власником і директором 46 компаній. Швидше за все, він також лише формальний власник бізнесу, пов’язаного з холдингом Ахметова.

Окрім «Соти» і «УТМК», довкола тендерів УЗ існує ще ряд компаній-дилерів «Метінвесту»:

ТОВ «МД Груп», зустрічалось у тендерах з «Метінвест-СМЦ» 112 разів, із «Сота Україна» — 41 раз, не виграло жодного тендеру;
ТОВ «Альфа-Метал-Компані», зустрічалося в тендерах із «Сота Україна» 120 разів, поставило на УЗ продукції «Метінвесту» на пів мільярда гривень;
ТОВ «Металоцентри Комерс» — формальний конкурент у тендерах на постачання рейок «Метінвест-СМЦ»;
ТОВ «Фірма Вікант» — формальний конкурент «Метінвест-СМЦ» і «Сота Україна».
Усі ці компанії також у тендерах пропонували продукцію заводів «Метінвест», мали дилерські угоди з «Метінвестом» і аж надто злагоджено розігрували між собою сотні тендерів залізниці. За останні п’ять років ці компанії розіграли понад 900 тендерів на загальну суму майже 7 млрд грн.  Повний текст

Володимир Даценко, експерт "Ліги Антитрасту"
Інф.: zn.ua

Коментарі