Євген Захаров: "Це призначення і всі інші події, які відбуваються в ГПУ, охолоджуватимуть бажання Заходу допомагати нам"
Призначення новим Генеральним прокурором України Юрія Луценка стало ляпасом від влади не лише громадськості, а й західним партнерам України. Раніше всі вони в унісон озвучували вимогу чи рекомендацію не призначати на цю посаду людину без вищої юридичної освіти, чого вимагає закон. Серед них був і комісар ЄС з питань Європейської політики сусідства і переговорів з розширення Йоханнес Ган.

«Має бути призначений Генеральний прокурор, орієнтований на реформи. Генеральний прокурор повинен бути добре обізнаним і мати юридичну освіту», - зазначив Ган, перебуваючи у Києві. За його словами, перші кроки з лібералізації безвізового режиму виконані, так як Україна зробила перші кроки в боротьбі з корупцією, однак має бути призначений Генеральний прокурор і повинні продовжуватися реформи.

«Ми виділимо 600 млн, але тільки в тому випадку, якщо будуть виконані умови, які залишилися», - висловився єврокомісар.

Але для представників української влади вимоги громадянського суспільства, настійні поради більш досвідчених європейських колег, а також умова виділення грошей для держави виявилися слабшими факторами, ніж бажання призначити «свого» Генерального прокурора (мабуть, це крісло коштує дорожче). Проте для сьогоднішньої влади це не вперше, оскільки ще кілька місяців тому екс-заступники генпрокурора Давід Сакварелідзе та Віталій Касько заявляли, що через скандали у ГПУ Сполучені Штати припинили фінансування реформи органів прокуратури.

Тож 258 депутатів прийняли закон «під Луценка» (№4645), який дозволяє людині без вищої юридичної освіти очолювати професійний правоохоронний орган, а 264 голосами - призначили самого Юрія Віталійовича.

Як же сприймають це призначення всередині України та за її межами? В Європейському Союзі поки що ніяк не прокоментували призначення Луценка генпрокурором. Як розповів «Дню» співрозмовник із представництва ЄС, з Брюсселя ще не має реакції на це, хоча в місії зробили такий запит. «Очевидно, там не знають, як реагувати на таке призначення від Порошенка», - жартома сказав дипломат.

Тим часом речник посольства США в Україні так прокоментував вчорашнє призначення Юрія Луценка Генеральним прокурором: «Ми очікуємо на співпрацю із новим Генеральним прокурором України Юрієм Луценком, якого затвердила Верховна Рада. Попереду все ще колосальна робота, в тому числі із створення умов генеральному інспектору у викоріненні корупції із системи прокуратури. Як показали реформи поліції і інших урядових інституцій, потрібно фактично заново створювати генпрокуратуру як інститут, що служить українському народові.  Це означає, що вона має переконливо і прозоро розслідувати та успішно довести у судовому порядку справи з корупції і повернення активів, відповідно до верховенства права».

«ЯКЩО ЛУЦЕНКО ДІЯТИМЕ ТАК, ЯК ЙОГО ПОПЕРЕДНИКИ, ТО ВІН, ЙМОВІРНО, ПРИСКОРИТЬ КІНЕЦЬ СВОЄЇ ПОЛІТИЧНОЇ КАР'ЄРИ»

Джон ГЕРБСТ, голова Євразійського центру Діну Патричу в Атлантичній Раді США, екс-посол США в Україні, Вашингтон:

- Призначення Юрія Луценка на посаду Генерального прокурора широко розглядається як спроба Президента Порошенко зберегти цю посаду в руках політично надійної людини, а не віддати її якійсь особі,  зацікавленій у неупередженому прагненні до справедливості. Це судження є передчасним. Пан Луценко може бути союзником Президента, але він, власне, ще є і політиком. Якщо Луценко діятиме так, як його попередники, то він, ймовірно, прискорить кінець своєї політичної кар'єри. Як і пан Гройсман, пан Луценко має стимул, щоб продовжити програму реформ. Йому потрібно дати час, щоб він продемонстрував це.

«ЦЕ ЩОСЬ БЕЗПРЕЦЕДЕНТНЕ І НЕЧУВАНЕ»

Євген ЗАХАРОВ, директор Харківської правозахисної групи:

- Призначення Юрія Луценка на посаду генпрокурора і створення закону індивідуальної дії - це щось безпрецедентне і нечуване. На мою думку, це норма, що Генеральний прокурор повинен мати 10 років стажу, бо потрібна людина, яка добре орієнтується у всіх галузях права. З цієї точки зору, це призначення не витримує жодної критики.

На мій погляд, прокуратура у сьогоднішньому вигляді не має права на існування. У неї треба забрати більшість функцій, залишивши підтримання обвинувачення у кримінальних справах і захист інтересів у цивільних справах - за таких умов ГПУ має бути окремим департаментом Мінюсту і складатися фактично із державних адвокатів. Тож реформувати систему прокуратури, знаходячись всередині неї, просто неможливо. Це повинні робити інші люди, котрі прийдуть зовні. І якщо Юрій Луценко буде залучати добре підготовлених людей, які будуть знати, що треба робити, тоді з цього щось вийде.

Цим призначенням закладена на майбутнє міна сповільненої дії. У нас всі президенти, починаючи із Кравчука, бачили в очільнику ГПУ інструмент для того, щоб боротися зі своїми опонентами, а тому намагалися поставити «свою» людину. Але генпрокурор має бути незалежною фігурою. Чи може Луценко бути незалежним - це велике питання. Через бажання мати «свою» людину у ГПУ всі політики вже чекають команди «фас» на ворогів, і ця боротьба із «ворогами» нас може завести бозна куди. Треба боротися не із ворогами, а розслідувати і розкривати злочини, передавати їх до суду і робити це незалежно від політики. Тому потрібно, щоб і суд був незалежним і не реагував на зовнішній тиск.

В цілому можу сказати, що у ГПУ справи, мабуть, не будуть гірше, ніж були. По-друге, слід ще подивитись, що Юрій Луценко робитиме на цій посаді, бо він людина непересічна. Та вже від початку є багато пересторог: відсутність досвіду та розуміння правил. Але, як зазначив він сам, для своєї роботи він виділяє 1,5 роки - це хоча б мінімально виправдовує вчинок всупереч правилам.

Так чи інакше, ніколи не буде кандидатури, яка повністю всіх задовольнятиме. Тому, щоб уникнути конфліктів, потрібно призначити на цю посаду людину з кришталевою моральною репутацією, високим авторитетом і високим рівнем у галузі права, але таку знайти важко.

В сьогоднішніх умовах на посаді генпрокурора я б бачив Віктора Шишкіна, який є людиною принциповою і досвідченою. Але він абсолютно не підходить Президенту, якому на цій посаді потрібна людина, яка буде з ним рахуватися. А Шишкін не буде рахуватися ні з ким, окрім як із законом. Окрім нього, можна назвати Юрія Бауліна - голову Конституційного суду, який є фахівцем високого рівня, людиною порядною, професійною та принциповою. Ще один варіант - проведення відкритого конкурсу на заміщення цієї посади, оскільки попередній досвід України показав, що це найкращий спосіб відбору людей на роботу.

Що ж до наслідків цього для міжнародного іміджу України, то це призначення і всі інші події, які відбуваються в ГПУ, охолоджуватимуть бажання Заходу допомагати нам. Але, сподіваюсь, все-таки країни Заходу, насамперед США, не відмовляться нам допомагати, тому що це стосується геополітичних проблем. Наша держава для Сполучених Штатів - це союзник у боротьбі з експансією РФ. США намагатимуться впливати на керівництво України і допомоги не припинять, бо без неї нашій державі буде дуже важко. Але в даному випадку бажання мати «свою» людину у ГПУ переважило необхідність дослухатися до рекомендації наших західних партнерів. Юрій Луценко має добре розуміти ці обставини, і якщо він не хоче повністю зіпсувати свою політичну кар’єру, він має вести більш незалежну лінію.

«ПОРОШЕНКО ВСЕ ЩЕ НЕ ДЕМОНСТРУЄ ГОТОВНОСТІ ВІДМОВИТИСЯ ВІД КОНТРОЛЮ НАД ГПУ»

Сюзан СТЮАРТ, Німецький інститут з питань міжнародної політики та безпеки (SWP), Берлін:

З одного боку спостерігачі з полегшенням зітхнули, що когось було призначено, і що колишній Генеральний прокурор Шокін більше не буде мати можливість продовжувати диктувати дії Генеральній прокуратурі, незважаючи на його звільнення. З іншого боку, виникає багато занепокоєнь щодо призначення Юрія Луценка. Зрозуміло, що він не має необхідного правового бекграунду. Крім того, цілком очевидно, що це політичне призначення. Тобто президент Порошенко все ще не демонструє готовності відмовитися від контролю над ГПУ. А на цю посаду були більш відповідні кандидати. Тепер, коли було призначено Луценка, тутешні експерти і чиновники будуть пильно спостерігати за тим, чи проводить він швидкі та фундаментальні реформи ГПУ, як того вимагає закон, або все в основному буде продовжуватись як це робилось раніше. Існуватиме декілька індикаторів, щоб судити про це – поводження з колишніми орієнтованими на реформи заступниками прокурорів, справами, які будуть відкриватися і чи будуть вони доводитись до кінця, ступінь незалежності антикорупційного прокурора і т.д.

Дмитро КРИВЦУН, Микола СІРУК, «День»
Інф.: day.kyiv.ua

Коментарі

 

Додати коментар

Захисний код
Оновити