Війною за гаманці європейських споживачів називають у Польщі звинувачення, що лунають на адресу польських виробників споживчих продуктів. Впродовж останніх місяців низка високопосадовців Ірландії, Великобританії, а також Чехії та Словаччини заявила, що польське м'ясо й молоко неякісні, й навіть шкідливі. Польські виробники шукають нові шляхи популяризації національних продуктів, а офіційна Варшава переконує сусідів у тому, що недорогі продукти з Польщі смачні і якісні, передає Радіо Свобода.
 
У Польщі тривають перевірки м’ясокомбінатів. Головний ветеринарний лікар доручив контрольним службам перевірити м’ясопереробні заклади в усій країні. Ветеринари перевіряють увесь процес – від селянина до виробника готової продукції. Контроль здійснюється у відповідь на озвучені в кількох європейських державах підозри про те, що польські продукти поганої якості.
 
Зокрема, в Ірландії та Чехії запідозрили, що Польща експортує неякісне м’ясо, а в Словаччині незадоволені складом польського сухого молока. Пролунали, наприклад, звинувачення на адресу польського виробника, який начебто настільки недбало ставився до виробничого процесу, що в порошковому молоці опинилася отрута для щурів. Дійшло навіть до того, що словацьке Міністерство сільського господарства звернулося з проханням до Європейського союзу, щоб той висловився з приводу якості польських продуктів.
 
Хто боїться польської продуктової експансії?
 
У Польщі такі заяви вважають виявом нечесної конкуренції та чорним піаром, спрямованим проти польських підприємців. Як сказав екс-міністр сільського господарства Марек Савіцький, у переполоху, що раптово зчинився навколо польських продуктів, насправді йдеться про велику політику.
 
Він нагадує, що експорт польських продуктів у країни ЄС постійно зростає, причому це відбувається в той час, коли в цілому Європа переживає економічну кризу. За один тільки минулий рік експорт польських споживчих продуктів зріс на 17 відсотків.
 
Савіцький каже, що його не дивує реакція виробників сільгосппродуктів, скажімо в Ірландії, які шукають способи захисту від експансивних польських конкурентів. Схожі міркування у голови асоціації польських м’ясовиробників Вітольда Хоїнського. Він скептичний щодо звинувачень, які пролунали на адресу польських м’ясовиробників у Чехії та Словаччнині.
«Ми наступили на мозоль тамтешнім виробникам, які намагаються функціонувати на місцевому ринку, Наші продукти дешевші, вони кращої якості, тож тамтешнім підприємцям складно з нами конкурувати», – говорить Хоїнський.
 
У порятунок репутації польських продуктів включився прем’єр-міністр Польщі Дональд Туск. Він особисто поїхав до Словаччини, де запевнив, що підозри сусідів безпідставні. Він заявив, що кожен сигнал про погану якість виготовлених у Польщі продуктів ретельно перевірятиметься. А щоб його слова були переконливіші, Дональд Туск вручив словацькому прем’єрові Робертові Фіцо кошик із польськими товарами.
«Я хочу наголосити, що поляки зацікавлені в тому, щоб про польські споживчі продукти була якнайкраща думка і в Словаччині, і в усьому світі. Ми – великий експортер, тому Польща найбільше зацікавлена в тому, щоб ніхто не сумнівався у високій якості польських продуктів», – сказав Туск.
 
На очорнювання – відповідатимуть «смачною» рекламою
 
Поки політики гасять, пропагандистську пожежу дипломатичними методами, польські виробники радяться, як захистити національну торгову марку від чорного піару. Про це, зокрема, йшлося під час зустрічі сільгоспвиробників із заступником міністра сільського господарства Зофією Шальчик. Як було сказано на цій зустрічі, атаки на польську продукцію слід сприймати як елемент боротьби за ринки збуту. Конкуренція внаслідок економічної кризи загострюється, люди менше заробляють і менше купують, зазначали польські підприємці.
 
Тому, вважають представники аграрного сектора, Польща мусить швидко реагувати на загрози для національного виробника. Яким чином? Учасники зустрічі з керівництвом Міністерства сільського господарства вирішили, що Польща фінансуватиме проекти, спрямовані на покращення іміджу національних торгових марок. Відтепер частина грошей, призначених на рекламу польських сільськогосподарських продуктів, витрачатиметься за межами країни. Передусім поляки фінансуватимуть інформаційні кампанії в Чехії та Словаччині, де останнім часом іміджеві польського виробника було завдано серйозного удару.

Юрій Савицький

Інф.: radiosvoboda.org

Коментарі