Вікторія ПОДГОРНА, політолог: Зміни до Конституції нас законсервують у перехідному, складному, напіввійськовому стані
— Контролювати всі процеси — це в стилі Президента. Конституційна комісія всі обговорення щодо змін до Конституції зробила в авралі. Досі остаточно невідомо, які зміни було внесено в документ. Я не можу ставитись позитивно до змін Конституції в такому порядку. Ці зміни не мають прямого відношення до справжнього конституційного процесу. Перед Україною стоять набагато більш системні питання, якщо вже говорити про конституційний процес і його запуск. Триває фактично легалізація особливого статусу окремих регіонів у зоні АТО, вважає політолог Вікторія Подгорна.

Наскільки видно, цей варіант влаштовує в тому числі західних партнерів. І цей же варіант не може бути визнаний кращим для України, оскільки він повністю заморожує конфлікт. Більш того, є великі ризики реалізації первинного плану Росії щодо розколу України, який вона називає федералізацією. Росію зараз влаштовує навіть відсутність терміну федералізації, якщо сепаратизм буде фактично узаконено. Пропаганда цього сепаратизму буде поширюватись і на інші території України через відповідні ЗМІ, з якими ніхто не може нічого зробити до цього часу. Все це демонструє безпомічність діючої влади в стратегічному баченні ситуації. І це я вважаю основною причиною, чому вона погоджується на такий дуже невигідний і небезпечний варіант конституційних змін.  Щодо «специфічного статусу» окремих територій Донбасу залишається незрозумілим, в чому полягає ця специфічність.

Зміни щодо децентралізації насправді носять вторинний характер. Коли мова йде про префектів як способи унеможливити розвиток сепаратизму на Донбасі, то ясно, що ця система не може розповсюджуватись лише на Донбас. Це стосується всіх регіонів. Президент стає гарантом стабілізації в Україні. Фактично на нього покладаються великі зобов’язання. Звичайно, ні про яку системну форму децентралізації я б не говорила. Немає формули, яка б могла влаштувати й інші регіони України. Ці регіони не будуть отримувати достатньо повноважень, хоча йдеться начебто про польську модель. Якщо Президент має повноваження щодо розпуску органів місцевого самоврядування, то чи не буде він використовувати цей засіб і на інших територіях. Фактично все це робить неможливим системні реформи в напрямку європеїзації України. А це вже мрія Росіян, щоб ми не рухались у західний світ. Ці зміни нас законсервують у перехідному, складному, напіввійськовому стані. Ми виходимо на те, що порядок денний Майдану так і не виконано.

Навіть Захід закрив очі на розширення повноважень Президента, аби він взяв на себе відповідальність за статус Донбасу. Велика проблема ще й у тому, що суспільство взагалі виключено з процесу конституційних змін. Еліта у нас була і є корумпованою. Активне громадянське суспільство у нас налічує близько п’яти млн громадян. Це потужний прошарок. І саме ці люди мали б почати процес обговорення нової Конституції як нової суспільної угоди.

Інф.: «День»

Коментарі