Росія: назад, до "єдиної і неподільної"? - Борис Соколов, професор, Москва
Кремль ризикує ще раз наступити на граблі примусового зросійщення.
Прийшло повідомлення про те, що школярі Татарстану перестануть вивчати на обов'язковій основі державну татарську мову. Міністерство освіти Російської Федерації "з урахуванням пропозицій керівництва Татарстану" розробило варіант навчального плану, де передбачена можливість вивчення державних мов республік по всій Росії добровільно, на основі письмової згоди батьків, в межах до двох годин на тиждень. На практиці ухвалення такого плану означатиме, що російськомовне населення в російських національних автономіях знати державну мову титульних націй не буде взагалі. Кажу це з власного досвіду. Дві години на тиждень уроків іноземної мови в звичайних радянських школах надійно гарантували, що ні говорити, ні читати, ні писати англійською, французькою або німецькою школярі не будуть. Татарське ж населення, яке, звичайно ж, знає рідну мову з дитинства, вочевидь матиме проблеми з татарською письмовою. Втім, закон допускає, що навіть татари можуть вибрати своєю рідною російську. Крім того, як рідні в республіці будуть викладати і чуваську, і башкирську.

Щоб влада Татарстану не надто активно опиралися нововведенню, прокуратура провела перевірку всіх 1 412 освітніх установ Татарстану, виявивши порушення як у частині викладання російської мови в школах, так і в частині добровільності вивчення інших мов. При цьому було виявлено невідповідність реальної практики обсягів викладання російської мови, передбачених федеральними державними освітніми стандартами, практично у всіх школах, крім 24. За словами прокурора Татарстану Ілдуса Нафікова, також було виявлено «порушення прав і свобод на добровільне вивчення рідних мов і державної мови з нав'язуванням незаконних підсумкових тестувань, що впливали як на переведення в 10 клас, так і на середній бал атестата». На засіданні Держради республіки, що відбулося 8 листопада, президент Татарстану Рустам Мінніханов повідомив, що татарська мова залишиться обов'язковою після затвердження нових освітніх стандартів для вивчення в початковій і середній школі регіону, але всього в обсязі двох годин на тиждень. У старшій школі вивчення татарської мови буде виключно добровільною. Фактично це полегшить подальше зросійщення Татарстану.

Зазначу, що перевірка стану з викладанням мов здійснювалася прокуратурою Татарстану в межах доручення Генеральної прокуратури РФ, яка здійснила перевірку дотримання права на добровільне вивчення мов у національних регіонах країни. Доповідь про результати цієї перевірки було передано до адміністрації президента Росії. Згідно з попередніми даними, крім Татарстану, найзначніші порушення були виявлені також у Башкортостані, Якутії і Чувашії. Це пов'язано з тим, що багато батьків скаржилися на примусове вивчення національних мов, а також на зменшення частки вивчення російської мови. Разом з тим ті чи інші порушення були виявлені буквально у всіх національних регіонах. На винних збираються накласти адміністративні штрафи та посадові стягнення. Стягненням піддано керівників регіональних міністерств освіти, а також директорів і вчителів шкіл, де принцип добровільності був порушений. У Татарстані стягнення можуть бути накладені практично на всіх шкільних директорів і викладачів мов і літератури. Не виключено, що Москва збирається провести масштабну чистку в цій галузі, і не тільки в Татарстані.

Тим часом прес-секретар президента Росії Дмитро Пєсков підкреслив, що питання вивчення татарської мови в школах Татарстану належить до компетенції республіканської влади. Належати то належить, але Москву не послухатися боязно. Адже прокуратура Татарстану направила на адресу президента, прем'єр-міністра і міністра освіти і науки республіки Татарстан подання про усунення порушень у галузі викладання в школах татарської мови. І до 1 грудня очільники Татарстану, так само як і інших національних автономій, повинні відзвітувати про вжиті заходи і про покарання винних. В Адміністрації президента також додали, що батьки можуть проголосувати за вивчення у класах їхніх дітей державної мови національної республіки в обсягах, встановлених Міносвіти.

Приклад з вивченням татарської мови та мов інших національних республік Росії наочно показує, чого вартий формально проголошуваний Російською Федерацією федералізм. Фактично Росія, як у минулому Радянський Союз, так і залишилася унітарною державою з досить жорсткою централізацією всього і вся. Глави автономних республік, що формально обираються, фактично призначаються Кремлем, бо завдяки добре налагодженій системі маніпуляції виборцями і фальсифікації підсумків виборів, перемогти на регіональних виборах губернаторів і глав автономій можуть тільки схвалені Кремлем кандидати. І, здавалося б, обсяги вивчення російської та національних мов - це якраз те питання, яке, за логікою, і повинна насамперед розв’язувати влада автономій. Але, на думку російської Генеральної прокуратури, порушення з'явилися через те, що законодавча база передбачає велику ступінь свободи для суб'єктів у викладанні національних мов, що і призвело в багатьох республіках до скорочення кількості годин викладання російської мови. Очевидно, тепер законодавчу базу приведуть у відповідність до курсу Путіна на збереження «єдиної і неподільної» Росії, де національним автономіям відведена лише декоративно-опереткова роль, а національні культури сприймаються лише на рівні національних ансамблів та пам'яток архітектури. У Москві явно забувають, що саме мовне питання є найбільш гострим у міжнаціональних відносинах. Так вчить досвід усіх імперій недавнього минулого. Кремль ризикує ще раз наступити на граблі примусового зросійщення.

Але найсмішніше тут те, що Росія, сама де-факто залишаючись жорстко централізованою державою, вимагає від України не тільки примусової федералізації, але також вивчення в школах низки  українських регіонів російської мови в обсязі, більшому, ніж відводиться на вивчення державної - української мови. Водночас у Російській Федерації вивченні школярами інших національних мов російських республік зводиться до мінімуму, що практично не допускає їх повноцінне функціонування. Я вже не кажу про вивчення у школах мов тих національних меншин, на кшталт українців, які не мають в Росії автономій. Воно давно вже зведено нанівець. Воістину, в чужому оці порошину ми бачимо, у своєму не бачимо і колоди. Видатний російський поет Олександр Пушкін щодо цього висловлювався ще міцніше, але у пресі відтворити його вірш важкувато.

Борис СОКОЛОВ, професор, Москва
Інф.: day.kyiv.ua

Коментарі