Уряд України витрачає великі суми на обслуговування державного боргу, збільшуючи при цьому дефіцит державного бюджету.
За оцінками фахівців, в Україні середній рівень зовнішнього боргу - близько 30% ВВП.
Однак, залучені Україною позики відрізняються своєю короткостроковістю та високим рівнем процентних ставок.
Так, обслуговування державного боргу України у відсотках до ВВП порівняно з тим, що існує в США і Великобританії, але рівень заборгованості в США перевищує 100%, а у Великобританії - понад 80%.
 
При цьому вже зараз обслуговування державного боргу в 35 мільярдів гривень перевищує видатки з державного бюджету на освіту та охорону здоров‘я, разом узяті, і постійно зростає як в абсолютному значенні, так і щодо загального фонду бюджету. Крім того, позики в Україні залучаються на покриття поточних витрат, а не капіталовкладень, що створюють основу для повернення основної частини боргу. Це суперечить логіці поведінки успішних підприємців, які в основному не залучають кредити для здійснення поточних виплат, так як нерідко це призводить до банкрутства, нагадує Ганущак.
 
Політика залучення запозичень у світі відрізняється, але ряд країн схиляються до повернення до «золотого правила», що означає бездефіцитність бюджету. Так, у Великобританії та ФРН дефіцит дозволяється тільки для бюджету розвитку. У Швейцарії дефіцит взагалі не можна планувати. Якщо виникає дефіцит протягом виконання бюджету, його необхідно покрити протягом трьох років шляхом створення профіциту бюджету. Жорсткі правила введені в Іспанії, де в некризові часи дефіцит не допускається, а в період кризи дозволяється в розмірі не більше 1%. Бездефіцитності бюджету вимагають в Португалії, Японії, Естонії.
«В Україні, навпаки, ситуація тільки погіршується. Якщо раніше покриття дефіциту бюджету було гарантовано кредитними лініями міжнародних фінансових організацій, то сьогодні такі джерела не визначені. Більше того, уряд бере додаткові бюджетні зобов’язання під неіснуючі доходи, як це було в 2012 році, в Зокрема, під так звані соціальні ініціативи президента. Очевидно, що при прогнозному зростанні ВВП в 4%, а фактичне — 0,5% в доходах держбюджету утворилася серйозна діра», — пише видання.
 
Відповідно до Бюджетного кодексу, необхідно було провести секвестр бюджету, але офіційно заявити про це уряд побоялося. Як наслідок, ряд бюджетних призначень так і не були профінансовані, хоча головні розпорядники вже взяли бюджетні зобов‘язання, зокрема, щодо закупівлі товарів, робіт і послуг. Бюджет фактично перейшов на ручне управління, коли прем’єр особисто визначає, які статті і програми необхідно фінансувати. Державне казначейство лихоманить — щоденний залишок на його рахунку іноді не перевищує кількох мільйонів, що є критичним показником.
Нагадаємо, загальна сума державного та гарантованого державою боргу України з початку року зросла на 4,084 мільярда доларів, або на 6,33%, склавши на кінець травня 68,579 мільярда.
 
Інф.: vkurse.ua

Коментарі

 

Add comment

Security code
Refresh