Ціни в українських магазинах уже вищі, ніж у Польщі
На дуже рейтинговому польському інформаційному ресурсі Money.pl (Гроші) з’явилася стаття із закликом до продуктової експансії в Україну.
Заклик прозвучав у статті “Їжа з Польщі в Україні. Шанси на величезний успіх” у той же день, 22 серпня 2019, опісля опублікування статті української маркетингової компанії AMGC Right Decision про ринкову ситуацію "Польська їжа може зробити фурор в українських магазинах" на відомому польському ресурсі  "Wiadomości Handlowe" (Новини Торгівлі).

Продукція з Польщі має шанс завоювати серця українських споживачів високою якістю (стандарти ЄС) і нижчими цінами. Вже прокладені маршрути – багато українців регулярно відвідують Польщу, і тому, польський автор констатує: час розширюватися аби завоювати серця українців - час експансії.

Чому український ринок стає все більш привабливим для польських виробників продуктів харчування і чи очікувати нам на бум польської їжі?

Українські органи владаивідмовилися від регулювання цін зверху вниз (з 1 липня 2017 року). Останніми роками ціни на продовольчі товари в Україні постійно і відчутно зростають, хоча темпи цього збільшення варіюються в різних категоріях товарів. В Україні є безліч продуктів, які зросли на кілька десятків відсотків щорічно (наприклад, м'ясо, темний хліб, молочні продукти, овочі). Є відчуття наявності нових картельних змов в окремих галузях виробництва продуктів харчування і в торгівлі, що призводить до зниження конкурентної спроможності українських товарів при відкритих дверях для іноземних гравців.
За оцінками різних аналітиків і експертів, ціни в українських магазинах вже досягли рівня Польщі, і більше половини продовольчих товарів в Україні коштують приблизно на 20% дорожче, ніж у торгових мережах у Польщі.

Український продуктовий ринок стає привабливим для іноземних компаній. У 2019 році очікується помірна інфляція близько 10%, тоді як ВВП повинен зрости на 2-3%. У бізнесу є сподівання на зміни в гарантуванні законності та захисту інвестицій, які очікуються від команди ЗЕ і особисто Президента України В.Зеленського.



Картельні змови?

Сучасне антимонопольне законодавство забороняє картелі. Договір про функціонування Європейського союзу у ст. 101 та 102 забороняє картельні змови, які є формою організованої злочинності. Проте наявність злочину можуть кваліфікувати лише відповідні органи.

Як повідомляло агентство УНІАН, ще в 2013-му Антимонопольний комітет України встановив факт організації картельної змови провідних торговельних мереж у період 2010-2011 років, що призвело до підвищення цін на продукти харчування.
Антимонопольний комітет інформує, що за визначенням Європейської комісії, «картелями є угоди та/або погоджені дії двох або більшої кількості конкурентів, спрямовані на координацію конкурентної поведінки на ринку та/або впливають на відповідні параметри конкуренції за допомогою таких дій, як встановлення цін закупівлі або продажу, або інших комерційних умов, розподіл квот на виробництво або реалізацію продукції, розподіл ринків, в т. ч. шахрайські дії при проведенні торгів, обмеження імпорту або експорту, та/або дії, спрямовані на обмеження конкуренції, вжиті проти інших конкурентів».
Результатом змови між учасниками картелю може стати фактична монополізація ринку. А це призведе до: прямого підвищення цін для кінцевого споживача;  значних фінансових витрат у клієнтів;  зниження рівня добробуту в суспільстві». Що і спостерігається на ринку в останні роки.

То що ж робити українським виробникам продуктів харчування в умовах завищених цін і цікавості з боку європейських виробників?

По-перше, різко підвищити винагороду до європейського рівня для фахівців з маркетингу аби конкурувати з досвідченими сусідами фахово.
По-друге, приготуватися до експансії не тільки із Польщі і терміново зайнятися справжніми маркетинговими стратегіями (плануванням на основі досліджень споживачів та конкурентів).
По-третє, підвищувати якість товарів, знижувати ціни і вчитися сучасним методам конкуренції або готуватися до банкрутства …

А що очікувати споживачам?

З 1 січня 2016 року почала діяти Угода про поглиблену і всеосяжну зону вільної торгівлі між Україною і Європейським Союзом, яка скоріше нагадує систему «ніпель» чи «діод»: має преференції до проникнення товарів скоріше в одному напрямку - з Європейського Союзу до України. Торговельні мережі, такі як «Сільпо», АТБ та інші вже самостійно почали закуповувати продукти харчування в Європі, зокрема у Польщі. Це означає, що українські споживачі можуть очікувати на потік якісних іноземних продуктів харчування до торговельних мережах вже скоро.

Смачного!

Роман Колядюк, к.т.н., експерт з досліджень споживачів та стратегічного маркетингу AMGC Right Decision, спеціальний кореспондент ВН

Коментарі

 

Add comment

Security code
Refresh